קניתם משהו באינטרנט והתחרטתם? אל דאגה! חוק הגנת הצרכן הישראלי עומד לצידכם ומאפשר לכם לבטל עסקאות בתנאים מסוימים. במדריך הזה נסביר לכם צעד אחר צעד איך לעשות זאת נכון, כדי שתוכלו לקבל את כספכם בחזרה.

מהי “עסקת מכר מרחוק”?

עסקת מכר מרחוק היא כל עסקה שבה רכשתם מוצר או שירות דרך האינטרנט או בטלפון, מבלי לפגוש את נציג החברה פנים אל פנים. זה אומר שבעצם לא הייתה לכם אפשרות לראות או לגעת במוצר לפני שקניתם אותו, ולכן החוק מעניק לכם הגנה מיוחדת.

שימו לב, שהחוק חל רק על אתרי אינטרנט ישראליים, ולכן אם רכשתם משהו מאתר מחו”ל, תנאי הביטול יהיו כפופים למדיניות האתר עצמו.

מתי אפשר לבטל עסקה שנעשתה אונליין?

הכלל הבסיסי הוא שאתם יכולים לבטל עסקת מכר מרחוק תוך 14 יום (שבועיים) מיום קבלת המוצר או מיום קבלת מסמך פרטי העסקה, לפי המאוחר מבניהם. במקרה של שירות, התקופה היא 14 יום מיום עשיית העסקה או מיום קבלת המסמך, לפי המאוחר.

שימו לב:

  • בעסקת שירות מתמשך (כמו מנוי לחדר כושר או שירותי תקשורת), ניתן לבטל גם אם כבר התחלתם להשתמש בשירות.
  • ישנם מקרים חריגים בהם לא ניתן לבטל את העסקה, כמו למשל מוצרים פסידים (מוצרי מזון), מוצרים שיוצרו במיוחד עבורכם, או שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי שהמועד שלהם קרוב.

איך מבטלים את העסקה בפועל?

הודעה: קודם כל, אתם צריכים להודיע לעסק שאתם רוצים לבטל את העסקה. אתם יכולים לעשות זאת בכתב (בדואר רשום או במייל) או בעל פה (בטלפון) או דרך קישור ייעודי באתר האינטרנט של העסק (אם קיימת אפשרות כזו).

החזרת המוצר: לאחר מכן, אתם צריכים להחזיר את המוצר לעסק.

החזר כספי: העסק חייב להחזיר לכם את הכסף ששילמתם תוך 14 יום מיום קבלת הודעת הביטול.

דמי ביטול: מתי העסק יכול לגבות כסף?

ברוב המקרים, העסק רשאי לגבות דמי ביטול בסך 5% מערך העסקה או 100 ש”ח, לפי הנמוך מבניהם. אבל, אם ביטלתם את העסקה בגלל שהמוצר פגום, שונה ממה שהזמנתם, או שהעסק הפר את התנאים, אתם לא צריכים לשלם דמי ביטול בכלל!

מתי אי אפשר לבטל עסקה?

ישנם כמה מקרים שבהם לא תוכלו לבטל עסקת מכר מרחוק:

מוצרים פסידים: מוצרים שמתקלקלים מהר, כמו פרחים או מוצרי מזון.
מוצרים בהזמנה מיוחדת: מוצרים שיוצרו במיוחד בשבילכם, כמו רהיטים בהתאמה אישית.
תוכנות: מוצרי מידע שאריזתם המקורית נפתחה.
שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי: אם נותרו פחות מ-7 ימים (שאינם ימי מנוחה) עד למועד השירות.

טיפים חשובים לביטול עסקה מוצלח

שימרו תיעוד: שמרו את כל המסמכים הקשורים לעסקה, כולל חשבוניות, אישורי הזמנה ותכתובות מייל.
פעלו בזריזות: אל תחכו לרגע האחרון כדי לבטל את העסקה. ככל שתפעלו מהר יותר, כך יהיה לכם קל יותר לקבל את כספכם בחזרה.
התעקשו על הזכויות שלכם: אל תתביישו לדרוש את מה שמגיע לכם על פי חוק.

זכויות מיוחדות לאוכלוסיות מיוחדות

אם אתם אנשים עם מוגבלות, אזרחים ותיקים או עולים חדשים, החוק מעניק לכם זכות לבטל עסקת מכר מרחוק תוך ארבעה חודשים מיום ביצוע העסקה, קבלת המוצר או חוזה עסקה, לפי המאוחר מביניהם. תנאי לכך הוא שבעת ביצוע העסקה התקיימה שיחה בין המוכר לצרכן בטלפון או בהתכתבות אלקטרונית.

מה עושים אם העסק מסרב לבטל?

אם נתקלתם בסירוב מצד העסק לבטל את העסקה או להחזיר לכם את כספכם, אל תוותרו. אתם יכולים להגיש תלונה לרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, או לתבוע את העסק בבית משפט לתביעות קטנות.